خرید سیگار الکترونیکی اصل اگو به همراه شارژر و جویس

سلام. سیگار الکترونیکی شارژی یک دستگاه تنباکوی الکترونیکی است که با استفاده از باتری قابل شارژ عمل می‌کند. این دستگاه شامل یک مخزن مایع حاوی نیکوتین، یک سر دهانه و یک باتری است. وقتی کاربر از دستگاه می‌کشد، باتری برق را به مخزن مایع منتقل می‌کند و مایع به شکل بخار تبدیل می‌شود که کاربر می‌تواند آن را تنفس کند.

این دستگاه به عنوان یک جایگزین برای سیگارهای معمولی استفاده می‌شود و برخلاف سیگارهای سنتی، بدون احتراق تولید می‌شود و بنابراین کمترین مقدار دود و ترکیبات شیمیایی را تولید می‌کند. همچنین، این دستگاه‌ها معمولاً قابلیت تنظیم مقدار نیکوتین را دارند که به کاربران این امکان را می‌دهد تا مقدار نیکوتین مصرف شده را کنترل کنند.

به طور کلی، سیگار الکترونیکی شارژی به عنوان یک روش کمتر ضرر زا برای استفاده از نیکوتین شناخته می‌شود، اما همچنین باید به این نکته توجه داشت که هنوز هم ممکن است برخی از خطرات برای سلامتی وجود داشته باشد.

سیگار الکترونیکی شارژی یک دستگاه الکترونیکی است که با استفاده از بطری قابل شارژ، بخاری را با اینترنال هیتر یا بخارساز ساخته و به کاربر ارائه می دهد. در سیستم سیگار الکترونیکی شارژی، مواد شیمیایی مانند نیکوتین، گلیسرول و پروپیلن گلیکول به همراه عطر و بو از یک محفظه خاص درون دستگاه، از طریق نوکه‌کننده به صورت بخار در می‌آید و تنفس شده و نه به صورت دود مانند سیگار سنتی.

یکی از مزایای سیگار الکترونیکی شارژی این است که بدون سوختن توسط شعله، مواد شیمیایی را تبدیل به بخار می کند و در نتیجه از لحاظ سلامتی کمترین خطراتی را داراست. علاوه بر این، به دلیل عدم سوختن، افراد نمی توانند گارد از دست بدهند یا بوی آن بر روی لباس و محیط پخش شود.
اما باید توجه داشت که سیگار الکترونیکی نیز شامل مواد مضری مانند نیکوتین است و برای افرادی که از سیگار استفاده می‌کنند از نظر سلامتی قطعا بهتر از سیگار سنتی است اما هنوز خطراتی برای سلامتی وجود دارد. بنابراین، بهتر است مطالعه کافی و به دست آوردن اطلاعات لازم قبل از استفاده از سیگار الکترونیکی شارژی را در نظر گرفته و به سلامتی خود اهمیت دهید.

استفاده از سیگار الکترونیکی به جای سیگار پیشنهاد میشود؟ آیا کمکی به ترک سیگار میکند؟

استفاده از سیگار الکترونیکی به جای سیگار سنتی به عنوان یک روش کمتر ضرر زا برای مصرف نیکوتین معرفی شده است. اما باید توجه داشت که هنوز هم ممکن است برخی از خطرات برای سلامتی وجود داشته باشد. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از سیگار الکترونیکی ممکن است به کمک در ترک سیگار معمولی باشد، اما همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد.

به طور کلی، اگر شما سعی در ترک سیگار دارید، مشورت با متخصص خود و استفاده از روش‌های کمکی مانند سیگار الکترونیکی می‌تواند یک گام مثبت باشد. اما همچنان باید به این نکته توجه داشت که هر گونه مصرف نیکوتین همچنان خطراتی برای سلامتی دارد و باید با دقت و آگاهانه انجام شود.

سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار

سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار

سیگار الکترونیکی چیست؟

سیگار الکترونیکی یا ویپ، یک نوع ابزار الکترونیکی است که برای کمک به افرادی که می‌خواهند از سیگار کلاسیک فروشگاهی دست بکشند، طراحی شده است. ویپ‌ها در انواع مختلف و با قابلیت های متنوعی ساخته می‌شوند و به‌طور کلی بر پایه یک باطری الکتریکی و یک خوراکی شامل مایع میوه‌ای با طعم مختلف و یا نیکوتین ساخته می‌شوند. ویپ‌ها به دلیل صرفه جویی در هزینه و بهبود سلامت عمومی مورد علاقه جوانان قرار می‌گیرند، اما برخی از آن‌ها معتقدند که ویپ همچنان ممکن است به سلامتی آسیب برساند و افراد غیرسیگاری بهتر است از ویپ یا همان سیگار برقی استفاده ننکنند.

ویپ یا سیگار الکترونیکی، یک نوع دستگاه الکترونیکی است که برای استفاده از ترکیبات نیکوتینی مانند مایعات طعم‌دار و قابل تبدیل به بخار به کار می‌رود. این دستگاه از باتری برای ایجاد گرمای لازم برای تبدیل مایعات به بخار استفاده می‌کند. این دستگاه معمولاً به عنوان جایگزینی برای سیگارهای سنتی استفاده می‌شود زیرا به نظر می‌رسد که استفاده از آن کمتری آسیب به سلامتی ایجاد می‌کند. به دلیل اینکه در ویپ مایع به جای دخانیاتی که در سیگارهای سنتی وجود دارند استفاده می‌شود، کمتر از عواملی که باعث بروز بیماری‌های ریه مانند سرطان می‌شوند مصرف می‌شود.

سیگارهای الکترونیکی و ویپ که به دلیل اینکه تنباکو را ندارند، قطران و مونوکسید کربن را تولید نمی‌کنند. به همین دلیل فراوانی طرفداران دارند. این ابزارها مواد مایعی حاوی نیکوتین به نام e-liquid که شامل پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی است، را برای شبیه‌سازی حس سیگار کشیدن به همراه طعم دلخواهی مانند خیار، انبه و نعنا به کار می‌برند.

خرید ویپ الکترونیکی

خرید ویپ الکترونیکی

اصطلاح ویپینگ به استفاده از سیگارهای الکترونیکی یا برقی گفته می‌شود که با داشتن یک باتری و یک مخزن مایع، بخاری شده و توسط کاربر تنفس می‌شود. تولیدکنندگان سیگارهای الکترونیکی برای جلب رضایت کاربران، آن‌ها را به شکل سیگار معمولی، خودکار، سیگار برگ یا پیپ و … ساخته و عرضه می‌کنند. همچنین برخی مدل‌های ویپ به صورت خودکار طراحی شده‌اند و بسیار شبیه به خودکار هستند.

برخی مدلهای سیگار الکترونیکی :

 سازمان غذا و دارو آمریکا سیگار الکترونیکی و ویپ‌ها را به عنوان یک ماده تنباکویی و دخانی قلمداد کرده است. به عبارت دیگر، در این سازمان، سیگار الکترونیکی و ویپ به عنوان یک نوع سیگار شناخته می‌شود و در دسته مواد تنباکویی و دخانیات قرار دارد.

در ادامه، نوع‌های مختلف سیگار الکترونیکی که تولید می‌شوند بررسی شده است. این انواع عبارتند از: قلم ویپ، بخارسازها، قلم‌های الکترونیکی، لوله‌های الکترونیکی و قلیان‌های الکترونیکی. هدف از ساخت این انواع سیگار الکترونیکی، معمولاً تسهیل کردن فرآیند ترک سیگار و/یا کاهش اثرات ضررآور سیگار در بدن است.

  1. قلم ویپ یا vape pen: یک دستگاه قلمی است که با استفاده از باتری عمل می‌کند و مایعات الکترونیکی را تبخیر می‌کند. این دستگاه معمولاً شامل یک باتری، یک تانک (مخصوصاً برای مایعات الکترونیکی طراحی شده) و یک نوار نوار یا کویل است.

  2. بخارسازها: دستگاه‌های بزرگتری هستند که برای استفاده در خانه یا محل کار طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها شامل یک مخزن بزرگتر برای مایعات الکترونیکی ، باتری و یا سیم برق قابل اتصال به برق شهری هستند.

  3. قلم‌های الکترونیکی: دستگاه‌های کوچکتری هستند که اندازه آن‌ها شبیه به یک خودکار است. این دستگاه شامل یک باتری و یک مخزن کوچک برای مایعات الکترونیکی است.

  4. لوله‌های الکترونیکی: شامل یک لوله بلند به اندازه یک سیگار معمولی است. این دستگاه‌ها معمولاً شامل یک باتری، تانک و یک کویل است.

  5. قلیان‌های الکترونیکی یا قلیون شارژی : شامل یک دستگاه شبیه به یک قلیان است، ولی برای بخوردن مایعات الکترونیکی به جای دخانیات سنتی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها شامل یک باتری، یک مخزن برای مایعات الکترونیکی و یک کویل هستند.

لازم به ذکر است که همواره دامنه تولید انواع ویپ ها گسترده تر میشود و روزانه مدل های جدیدی بر این مدل ها افزوده میشود.

ویپ قلمی

ویپ قلمی

میزان غلظت نیکوتین در سیگارهای الکترونیکی که با اعداد مشخص شده شامل 4 مقدار مختلف میزان غلظت نیکوتین هستند که به ترتیب از پایین تا خیلی بالا به شرح زیر هستند:

  • میزان پایین: 8 میلی­‌گرم/میلی­‌لیتر

  • میزان متوسط: 14 میلی‌­گرم/میلی‌­لیتر

  • میزان بالا: 18 میلی­‌گرم/میلی­‌لیتر

  • میزان خیلی بالا: 54 میلی‌گرم/میلی‌لیتر

این اعداد برای کمک به فردی که قصد ترک سیگار معمولی را دارد به این منظور است که بر اساس میزان مصرف نیکوتین، چگونه از موارد فوق برای ترک سیگار معمولی استفاده کند.

روش کار و عملکرد سیگار برقی شارژی :

سیگار الکترونیکی بجای سیگار تنباکویی بخار تولید می‌کند، اما برای تولید دود از مایعی استفاده می‌شود که حاوی اسانس، عصاره الکترونیکی نیکوتین و گلیکول پروپیلن است. سیگار الکترونیکی شامل قسمت دهانی است که حاوی محلول مایع است، ابزار اسپری که برای گرم کردن مایع و استنشاق آن استفاده می‌شود، باتری که برای گرم کردن المنت دستگاه به کار می‌رود و سنسوری که به طور خودکار هیتر دستگاه را روشن می‌کند، تشکیل شده است.

وقتی کاربر قسمت دهانی را می فشارد، المنت مایع گرم می‌شود و موجب تولید دود می‌شود. با استنشاق مایع، دود تولید شده به ریه‌ها منتقل می‌شود و فرد می‌تواند با بیرون دادن نفس خود دود تولید شده را مشاهده کند.

سیگار برقی

سیگار برقی

سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین می‌تواند به ترک سیگار کمک کند، زیرا این نوع سیگار به جای دود ترشی و سمی که در سیگار سنتی بوجود می‌آید، بخار غیر مضری تولید می‌کند. اما باید توجه داشت که استفاده از سیگار الکترونیکی باعث وابستگی به ویپ‌های نیکوتین‌دار یا بدون آن، و در بلندمدت باعث آسیب‎های ریوی می‌شود. به علاوه، نباید باور کرد که سیگار الکترونیکی به هیچ عنوان بهتر از سیگار سنتی نیست، زیرا ویپ‌ها همچنان سایر مواد شیمیایی را تولید می‌کنند که می‌تواند باعث اثرات منفی بر روی سلامتی شود.

عوارض ویپ یا سیگار الکترونیکی برای افراد غیرسیگاری چیست؟

عوارض ویپ یا سیگار الکترونیکی بر روی افراد غیرسیگاری است. سیگار الکترونیکی می‌تواند جایگزین ترک سیگار معمولی باشد، اما نباید آن را فقط به عنوان جایگزینی برای سیگار سنتی مصرف کرد. عوارض رایج ویپ و سیگار الکترونیکی شامل عوارضی مثل دود دست دوم، افزایش پوسیدگی دندان و التهاب لثه، جلوگیری از ترک واقعی سیگار سنتی، بالا رفتن ضربان قلب و افزایش فشارخون و همچنین دارای سموم سرطان‌زا مثل استالدهید، آکرولئین، بنزن، سرب و دی استیل می‌شود.

خطرات سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین برای غیرسیگاری ها عبارتند از:

  • مسمومیت سلول‌ها: استفاده از سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین نیز می‌تواند باعث مسمومیت سلول‌ها شود.

  • التهاب ریه‌ها و گلو: استفاده از سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین نیز می‌تواند باعث ایجاد التهاب در ریه‌ها و گلو شود.

  • سوزش دهان و مجاری تنفسی: استفاده از سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین می‌تواند به سوزش دهان و مجاری تنفسی منجر شود.

  • آسیب رساندن به سلول عروق خونی و قلب: استفاده از سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین می‌تواند باعث آسیب رساندن به سلول عروق خونی و قلب شود.

خطرات ویپ نیکوتین‌دار برای افراد غیرسیگاری شامل:

  • تپش قلب: مصرف ویپ نیکوتین‌دار باعث افزایش ضربان قلب در برخی افراد می‌شود.

  • گُرگرفتگی: گلوی افرادی که ویپ می‌کنند ممکن است تحریک شود و باعث گرگرفتگی شود.

  • سوزش چشم: دود ویپ ممکن است باعث سوزش چشم شود.

  • حالت تهوع و استفراغ: برخی افراد ممکن است بعد از استفاده از ویپ نیکوتین‌دار به حالت تهوع یا استفراغ درآیند.

مقایسه و بررسی ویپ در کنار سیگار :

مقایسه ضرر ویپ و قلیان از دیدگاه تولید رادیکال‌های آزاد برای سیگار معمولی، ویپ یا سیگار الکترونیکی و قلیان بسیار مهم است. در واقع، همه این سه مورد می‌توانند رادیکال‌های آزادی مانند سوپراکسید در رگ‌های خونی تولید کنند که مشتق از اکسیژن هستند. این موضوع می‌تواند منجر به آزاد شدن و تجزیه نیتریک اسید در لایه درون رگی شود که می‌تواند به گرفتگی عروق و سرخرگ‌ها منجر شود. این امر نیتریک اسید را که به عنوان یک ماده محافظ و مانع از گرفتگی عروق و سرخرگ‌ها عمل می‌کند، تخریب می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها در برابر التهاب آسیب پذیرتر شوند.

برای اینکه موضوع ضرر ویپ و قلیان را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که سیگار معمولی و قلیان دارای مواد شیمیایی پیچیده بیشتری هستند و از جمله نیکوتین را دارا هستند. درجدول موجود، مقدار نیکوتینی که فرد سیگاری در روز تنفس می‌کند را می‌توانید مشاهده کنید. به عنوان مثال، فردی که یک بسته سیگار را در روز مصرف می‌کند، به مقدار حدودا ۱۴۰۰۰ میکروگرم نیکوتین روبرو خواهد شد. به طور مقایسه‌ای، ویپ گزینه‌ای است که می‌تواند خالی از نیکوتین باشد یا حداقل میزانی از آن را داشته باشد که به طور چشمگیری کمتر از سیگار معمولی است. با این حال، همچنان دارای خطرات مربوط به منافذ تنفسی است. از سوی دیگر، قلیان یک نوع سیگار سنتی است که در آن مواد شیمیاییی نظیر نیکوتین وتر هستند، اما به دلیل استفاده از آن به صورت آهسته و در کمترین میزان ممکن، خطرات آن کمتر از سیگار معمولی است.

در جدول زیر میزان حدودی نیکوتین های خروجی از انواع سیگار درج شده است.

جدول میزان نیکوتین خروجی از انواع سیگارهای سنتی و جدید
نوع سیگار سیگار معمولی قلیان سنتی سیگار الکترونیکی یا ویپ
میزان نیکوتین تولیدی 14 تا 12 میلیگرم 6 تا 48 میلیگرم 3.36 میلیگرم

برای ترک سیگار استفاده از سیگار الکترونیکی مناسبتره یا روش های دیگه مثل آدامس ترک سیگار و… ؟

استفاده از سیگار الکترونیکی یکی از روش‌های موثر برای ترک سیگار است. با استفاده از سیگار الکترونیکی، می‌توانید تدریجی سطح نیکوتین را کاهش داده و در نهایت از مصرف آن صرف نظر کنید. در ضمن، این روش از نظر مالی هم می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

به طور کلی، روش‌های مختلفی برای ترک سیگار وجود دارند و هر یک مزایا و معایب خود را دارند. بسته به شرایط شما می‌توانید از روش‌های دیگری مثل آدامس ترک سیگار، پلاستر نیکوتین، قطره‌های نیکوتین و … استفاده کنید. به هرحال در هر روشی که انتخاب کنید، باید به طور مداوم و با انگیزه تلاش کنید و به نتیجه‌ای که می‌خواهید برسید.

منابع:
1. Nicotine concentration in electronic cigarettes- atsjournals

2. Public Health Consequences of E-Cigarettes – ncbi.nlm.nih

3. Antoniewicz L, Bosson JA, Kuhl J, Abdel-Halim SM, Kiessling A, Mobarrez F, Lundback M. Electronic cigarettes increase endothelial progenitor cells in the blood of healthy volunteers. Atherosclerosis. 2016;255:179–185. [PubMed]

4. Wagener TL, Floyd EL, Stepanov I, Driskill LM, Frank SG, Meier E, Leavens EL, Tackett AP, Molina N, Queimado L. Have combustible cigarettes met their match? The nicotine delivery profiles and harmful constituent exposures of second-generation and third-generation electronic cigarette users. Tobacco Control. 2017;26(e1):e23–e28. [February 5, 2018]; http:​//tobaccocontrol​.bmj.com/content/26/e1/e23

5. Centers for Disease Control and Prevention. Tobacco use by youth is rising. Vital signs; February 2019 [accessed 2019 May 28]. Available from: https://www.cdc.gov/vitalsigns/youth-tobacco-use/index.html.

6. مقایسه ویپ با سیگار در درمانکده. تاریخ انتشار 1397

7. ویپی پدیا – لیکوئید / تاریخ انتشار نامشخص